середа, 3 серпня 2022 р.

And the gold medal goes to...



Може видатися, що це щось з опери фантастики, але за останні два місяці я проконсультувала три пивоварні щодо участі у конкурсах. І оскільки все більше пивоварень зараз дивляться на експорт, а медальки й нагороди зайвими не будуть ніколи (для більшості покупців), я подумала, що краще зібрати все докупи і поділитися з усіма потенційними учасниками.

Я була з обох боків барикад: відправляла пиво на одні конкурси і судила на інших, тому ось на що я рекомендую звертати увагу.

Чи потрібен вам цей конкурс. Ні, я не жартую. Наскільки відомий цей конкурс (у Європі/країні, на експорт до якої ви розраховуєте), яка у нього репутація, хто в жюрі, які коментарі, тощо. Зверніть увагу, яка система нагородження - олімпійська (лише три медалі) чи бальна (кожне пиво, яке набирає певну кількість балів, отримує медаль). Проведіть дослідження. До речі, якщо серед переможців конкурсу великі корпорації, не варто розводити зраду, дуже часто стабільність і свіжість їхнього пива в певних категоріях і справді дає їм серйозні переваги над маленькими пивоварнями.
Порівняйте вартість участі з можливим зиском. Під вартістю участі я маю на увазі весь спектр витрат, ви здивуєтеся, скільки коштує відправити офіційно пиво кудись (доставка+митне оформлення тут і там+послуги брокера). Підказка - дуже дорого, бо пересилати алкоголь через український кордон поштою заборонено, і наприклад, DHL запропонує вам відправляти комерційною палетою, замість коробки, а це близько 300 євро. Подумайте, чи не дешевше відвезти пиво самостійно, якщо у конкурса є опція доставки на склад зберігання, але це теж треба прорахувати, чи не знаходиться склад у чарівній дупі світу, куди доїхати теж за всі гроші. В ЄС можна ввезти 16 літрів пива без оподаткування, інколи цього цілком досить (не забудьте перевірити, скільки саме потрібно надіслати пива).

Ок, ви визначилися, що хочете брати участь. Яке пиво відправляти? Якщо конкурс надає інформацію, скільки зразків було в якій категорії минулого року - дуже добре. Ви одразу зможете побачити, в яких категоріях найвища конкуренція, і подумати, чи треба вам в них подаватися, чи упевнені ви у своєму пиві настільки.

Максимально ретельно прочитайте загальні умови конкурсу, деякі з них одразу пишуть, на що звертають особливу увагу (наприклад, німецькі конкурси прискіпливо ставляться до вигляду пива: кольору і стійкості піни).

                        У більшості європейських конкурсів ВЛАСНА категоризація, і пиво будуть оцінювати згідно неї. 

Можна скільки завгодно розмахувати BJCP, сомельєрськими сертифікатами, чим завгодно, але якщо у конкурсних категоріях подано опис стилю, то пиво оцінюється відповідно цього опису, крапка. Професійний суддя одразу перелаштовується на правила конкурсу, і дає фідбек, який вимагає від нього конкурс (або не дає ніякого, якщо він непотрібен організаторам. До речі, більшість організаторів комерційних конкурсів не хочуть фідбек, вони хочуть тільки орагнолептичний опис. До речі, почитайте, чи конкурс пропонує цей фідбек і в якому він форматі, щоби потім не бути розчарованими). Максимально уважно читайте категорії. Ваш мілк стаут може “влазити” по алко вмісту в один конкурс і не влазити в інший. Буде дуже шкода заплатити грошей, відправити чудове пиво, і подати його в неправильну категорію, де воно не матиме шансів. Яким би якісним і видатним не було пиво, його оцінюють не за гедоністичною системою, а за відповідністю категорії.

Гедоністична система працює в так званих експериментальних категоріях. Але в них більшість суддів віддадуть перевагу пиву найбільш збалансованому, тому, в якому всі елементи складаються в гармонію, а не какофонію, і нічого надто не випирає. Наприклад, якщо у вас експериментальний стаут з перцем чилі, і він випалює все на своєму шляху, вашу експериментальність не оцінять. По експериментальним - дайте максимум інформації про пиво, який базовий стиль, що в ньому експериментального, які унікальні складники, це дуже, дуже важливо, дозволяє суддям підійти до вашого пива інформовано, а не вгадувати, що ж там такого унікального. Ніхто вгадувати не буде, пиво без інформації не має шансів.

Чіт. Судді ніколи не знають, що написано на пляшці, і як ви позиціонуєте конкретне пиво на ринку. Вони оцінюють його всліпу згідно опису категорії, тому якщо ваш бочковий сезон (так написано на етикетці) більше схожий на пиво змішаного бродіння, описане в категоризації конкурсу, подавайте його в змішане.

Але знову, читайте правила конкурсу, великі простирадла, сховані в пдфках теж, читайте категорії максимально уважно, це убезпечить вас від дискваліфікації.

Більшість конкурсів вимагають маркування пляшок, і якщо ви цього не почитаєте і не помаркуєте відповідно конкурсні зразки, може бути халепа. Під час вибору пива, яке ви подаєте на конкурс, подумайте, в якому воно буде стані. Якщо ви подаєте щось із постійної лінійки, подивіться графіки: чи буде свіжа партія перед відправкою і відправляйте пиво якомога ближче до завершення строку прийому зразків. Якщо ви відправляєте щось із загашників, відкрийте і скуштуйте пляшку, щоб бути упевненим у якості пива. Подумайте, як ваше пиво переживе зберігання. Далеко не всі конкурси (хоча вони цього і прагнуть) мають охолоджувані склади для зразків. Якщо ваше пиво швидко окислюється - не витрачайте гроші. Пиво, в якому очевидні ознаки старіння й окислення, одразу вилітає з кандидатів на медаль, адже воно може бути яким завгодно прекрасним, коли свіже, оцінюватися воно буде в тому стані, в якому потрапить на стіл судді. Тому свіжість (у тих стилях, де вона максимально помітна) і стабільність, то ваша мантра. Зізнаюся, на кожному конкурсі мені трапляється пиво, яке я тримаю і не розумію, як, як можна було просто викинути гроші, бо пиво дефектне настільки, наскільки можна. Не робіть так. 

І останнє: коли ви обрали пиво, обрали категорію, зберіть 2-3 людей, чиєму органолептичному апарату ви довіряєте (колег/друзів/вашваріант), роздрукуйте конкурсні категорії і дайте скуштувати пиво всліпу. Хай скажуть, наскільки добре воно влазить у цю категорію.
Чи дасть це якісь гарантії? Звісно ні. Але шанси значно підвищить.

Я б радила відправляти пиво з постійної лінійки. Тоді ви хоча б зможете використовувати ту медальку в маркетингових цілях на етикетці. Ні, звісно, це не заборона відправляти одноразові варки. Аward-winning brewery теж звучить гарно, але все-таки краще, коли цією винагородою можна вихвалятися щоразу, коли береш в руки пляшку/банку.

Мої побажання успіху всім пивоварням, які подалися на конкурси цього року, і хай українських медалей в світі буде більше, як би ви до конкурсів не ставилися.

Немає коментарів:

Дописати коментар